Kompleksowe
wspomaganie szkół to nowa forma doskonalenia nauczycieli realizowana w miejscu,
gdzie jest najbardziej potrzebna, czyli w instytucji oświatowej. Ma na celu
wspieranie pracowników w procesie doskonalenia kompetencji zawodowych. Roczny
cykl wspomagania obejmuje:
• wnikliwą, profesjonalną
diagnozę obszaru rozwojowego szkoły, czyli identyfikację Państwa potrzeb;
• wspólne tworzenie ciekawego
programu efektywnych działań wspierających (konsultacje, warsztaty, treningi
umiejętności, opracowywanie wzorców dokumentów etc.);
• realizację programu (oraz
możliwość jego dostosowywania do zmieniających się potrzeb placówki);
• wsparcie przy wdrażaniu
nabytych umiejętności i wypracowanych rozwiązań do codziennej pracy;
• ewaluację wspólnie
zrealizowanych działań.
Proces
kompleksowego wspomagania jest demokratyczny i bezstronny, a jego koordynator
ani nie ocenia, ani nie narzuca rozwiązań; jego rola polega na wspieraniu
pracowników instytucji w dążeniu do wyznaczonego przez nich celu.
Diagnoza
Diagnoza ma na
celu identyfikację obszaru pracy placówki wymagającego wsparcia, który będzie
stanowił oś naszej współpracy. Samo poszukiwanie i rozpoznawanie tego
zagadnienia może przebiegać w kilku formach: analizy szkolnych dokumentów,
spotkania z kadrą zarządzającą oraz warsztatu diagnostycznego z radą
pedagogiczną.
Planowanie i realizacja działań
wspierających
Kolejnym etapem
naszej współpracy jest stworzenie planu działań wspierających. Realizację planu
najlepiej zamknąć w ramach roku szkolnego, choć pozostajemy otwarci na
tworzenie planów przewidzianych na inne zakresy czasowe. W ramach działań
wspierających mogą Państwo zaplanować i zrealizować szkoleniowe rady
pedagogiczne, warsztaty i treningi umiejętności. Możemy również zaproponować
Państwu wspólne wypracowywanie rozwiązań, opracowywanie dokumentów, wsparcie w
pracy z rodzicami, a nawet współorganizację przedsięwzięć edukacyjnych i
wdrażanie nowych procesów w szkole.
Jesteśmy dużą
instytucją szkoleniową, posiadamy wielu współpracowników, dlatego możemy
zapewnić realizację niemal wszystkich pomysłów, które uznają Państwo za ważne w
doskonaleniu pracy szkoły.
Wdrażanie
Najważniejszym
etapem współpracy jest wspieranie Państwa we wdrażaniu nowo wypracowanych
rozwiązań i przydatnych umiejętności. Współpraca nie ogranicza się do
organizacji szkoleń i innych form wsparcia. Jesteśmy z Państwem cały czas,
pracujemy zarówno wtedy, kiedy wiedza płynnie przeradza się w praktykę, jak
wówczas, kiedy napotykamy trudności, które wspólnie pokonujemy. Położenie
nacisku na etap wdrażania jest cechą wyróżniającą kompleksowe wspomaganie od
tradycyjnych form doskonalenia dla nauczycieli.
Ewaluacja
Ewaluacja stanowiąca
ostatni etap procesu, ma w pewnych aspektach charakter ciągły, co pozwala nam
doskonalić działania jeszcze w trakcie ich realizacji. Ocena i wnioski
wyciągnięte na końcowym etapie mogą również być pierwszym krokiem do
kontynuacji współpracy w kolejnych latach.
Koszty
Koszty
współpracy z Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w ramach
kompleksowego wspomagania są indywidualnie kalkulowane. Przed rozpoczęciem
współpracy podpisujemy z Państwem porozumienie, które nie wiąże się z
powstaniem jakichkolwiek zobowiązań finansowych. Pierwsze etapy (diagnoza i
stworzenie planu działań) są zawsze bezpłatne. Na podstawie planu działań
przygotowujemy kosztorys, który otrzymują Państwo do weryfikacji. Ewentualne
koszty mogą wynikać z konieczności zatrudnienia zewnętrznych ekspertów, którzy
przeprowadzą w Państwa placówce zaplanowane formy doskonalenia. Przedstawiony
do akceptacji plan działań (i wynikający z niego kosztorys) możemy zawsze
zmieniać i modulować tak, by odpowiadał on Państwa potrzebom i możliwościom.
Kompleksowe
wspomaganie szkół jest naszym działaniem statutowym, do realizacji którego
jesteśmy zobowiązani i świetnie przygotowani jako publiczna wojewódzka placówka
doskonalenia nauczycieli. To powoduje, że nasza oferta jest zawsze
korzystniejsza, zarówno cenowo, jak i merytorycznie, od propozycji komercyjnych
podmiotów doskonalących.
Korzyści
W realizacji
wszystkich etapów towarzyszy Państwu koordynator, pracownik ZCDN-u przygotowany
do pełnienia tej roli, posiadający duże doświadczenie we współpracy z gronami
pedagogicznymi szkół oraz w prowadzeniu form doskonalenia w obszarze edukacji.
Mają zatem Państwo do swojej dyspozycji niezawodne, stałe i rzetelne wsparcie
całej naszej instytucji, w osobie reprezentującego ją pracownika.
Kompleksowe
wspomaganie to demokratyczny proces uwzględniający zarówno potrzeby dyrektora,
nauczycieli, jak i rodziców, a także uczniów. To efektywne działania skupione na
rozwiązywaniu problemów, które rzeczywiście Państwa dotyczą, w formach i
sposobach przez Państwa preferowanych. Dzięki temu zachodzące zmiany są
odczuwane jako potrzebne i akceptowane przez grono pedagogiczne, które jest ich
inicjatorem, twórcą i wykonawcą.
Szkoły
zaangażowane we współpracę z ZCDN-em w ramach kompleksowego wspomagania zostaną
wyróżnione tytułem Szkoły doskonalącej się, potwierdzonym certyfikatem, którego
nadanie dowodzi, że szkoła realizuje działania mające na celu
podnoszenie jakości pracy poprzez stałe rozszerzanie kompetencji i rozwijanie
umiejętności pracowników zatrudnionych w placówce oraz wdrażanie nowatorskich
rozwiązań w pracy dydaktycznej.
Urszula Pańka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz