W
najnowszym numerze Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”
piszemy o edukacji historycznej i jej wpływie na współczesną kulturę, której szkoła
jest nieodłączną częścią. Poznawanie historii to jednak nie tylko patrzenie
wstecz – na wydarzenia pieczołowicie rekonstruowane przez archeologów
przeszłości – ale także próba zrozumienia zawiłości życiorysów osób, które, być
może, pamiętają nieco więcej niż my sami możemy pamiętać. Dlatego w bieżącym numerze
proponujemy, między innymi, zapoznanie się z autobiografią historyka i mediewisty Karola Modzelewskiego
pod tytułem Zajeździmy kobyłę historii.
Wyznania poobijanego jeźdźca.
Magnetyzm
autobiograficznych wyznań Modzelewskiego polega na tym, że właściwie czyta się
je prawie jak sensacyjną powieść, której głównym bohaterem jest świadek i
współtwórca najnowszych dziejów Polski. Modzelewski, pisząc o sobie – i
odtwarzając fakty z biografii osób, z którymi zetknął się w ciągu życia – równocześnie
odkrywa kolejne warstwy polskiej tożsamości, na którą składają się, między
innymi, migracje w pierwszej połowie XX wieku, przynależność do opozycji w czasach
PRL-u i ustawianie „nowego ładu” po przełomie 1989 roku. Spomiędzy tych
wydarzeń przeziera tożsamość bohatera – badacza zainteresowanego opowiadaniem o
przeszłości.
To
książka historyka, o historyku, przeznaczona w jakimś sensie dla historyków,
ale też w dużej mierze opowiadająca o historii jako nauce. Można do niej
sięgnąć z takim nastawieniem, jakby
czytało się „podręcznik” do najnowszej historii Polski; można czytać ją tak,
jak czyta się literaturę – to znaczy w poszukiwaniu interesującej narracji,
łączącej w odpowiednich proporcjach faktograficzność z literackością.
Warto
sięgnąć po książkę Karola Modzelewskiego i przejrzeć ją między innymi z myślą o
przygotowaniu dyskusji na temat roli autobiografii w nauczaniu i poznawaniu
historii. Uczniowie mogą być zainteresowani alternatywnym sposobem opowiadania
o przeszłości, który jest, w gruncie rzeczy, bliski literaturze (Modzelewski
otrzymał za książkę Zajeździmy kobyłę
historii Literacką Nagrodę „Nike” w 2014 roku).
W takiej
perspektywie „kobyła historii” być może uciągnie jeszcze niemały dystans.
Cały
numer „Refleksji” o edukacji historycznej jest dostępny do
bezpłatnego pobrania na stronie www.zcdn.edu.pl/refleksje.
Sławomir Iwasiów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz