W najnowszym wydaniu Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika
Oświatowego „Refleksje” rozpoczęliśmy cykl poświęcony wystąpieniom publicznym. Można
powiedzieć, że dla nas – nauczycieli – wystąpienia publiczne do chleb
powszedni. Warto jednak od czasu do czasu przypomnieć sobie, najważniejsze
aspekty związane z ich przygotowywaniem i prowadzeniem.
Wstęp i garść objaśnień do niniejszych materiałów
znajdziecie w tekście opublikowanym w nr 4/2016 Zachodniopomorskiego
Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”
NARZĘDZIE NR 1 − IDENTYFIKACJA CELÓW
Aby przygotować dobre wystąpienie muszę zacząć od wypisania
moich celów:
- kognitywnych
- emocjonalnych
- behawioralnych
Aby poznać cele kognitywne, odpowiedz na następujące
pytania:
- Jakie informacje chcę pozostawić w umysłach moich słuchaczy?
- Co i jak mają myśleć po moim wystąpieniu?
- Na co chcę zwrócić ich uwagę?
- Jakie hasła, słowa klucze, przenośnie chcę pozostawić w ich podświadomości?
- Do czego chcę ich przekonać, zmotywować?
- Jakie uczucia chcę wzbudzić?
- Jak wpłynę na ich nastrój?
Aby zidentyfikować cele behawioralne, odpowiedz na
następujące pytania:
- Do jakich konkretnych zachowań chcę nakłonić moich słuchaczy?
- Od jakich zachowań chcę ich odwieść?
NARZĘDZIE NR 2 – CHARAKTERYSTYKA SŁUCHACZY
Aby usystematyzować swoją wiedzę o audytorium, zanim
zaczniesz pisać plan prezentacji, odpowiedz na poniższe pytania:
- Kim są słuchacze i jaki jest ich związek z moim tematem?
- Jak dużo już mogą wiedzieć na poruszany przeze mnie temat?
- Ile powinni się dowiedzieć?
- Jakie są ich oczekiwania wobec mojej prezentacji i wydarzenia w ramach którego odbędzie się moje wystąpienie?
- Co o mnie wiedzą moi słuchacze, a czego powinni się dowiedzieć?
- Jaka jest opinia moich słuchaczy o mnie i organizacji, którą reprezentuję?
- Czy słuchacze będą obecni z własnej woli czy z czyjegoś polecenia?
- Jakie będzie prawdopodobne nastawienie słuchaczy (entuzjazm, uprzejmość, wrogość)?
- Czy mogą pojawić się jakieś przeszkody, zdarzenia z przeszłości czy oczekiwania, które muszę wziąć pod uwagę?
- Jakie są obawy słuchaczy?
- Jakie są moje obawy?
- Czy wykorzystam jakieś atrakcyjne rekwizyty/pomoce naukowe? Jakie będzie uzasadnienie sięgania po nie w czasie mojego wystąpienia?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz