„Czy pani jest nauczycielką?” – to pytanie prześladuje mnie
od kilku tygodni. Nie wywołuje ono już zaskoczenia na mojej twarzy. Tak wiem,
są ludzie, którzy nauczyciela wyczują w każdej grupie. Ostatnio zaczęłam na nie
podpowiadać pytaniem, mówię: „Jasne, a dlaczego Pan/Pani tak uważa?”.
Dowiedziałam się, że nauczycieli poznaje się przede
wszystkim po łatwości nawiązywania kontaktów z nieznajomymi. Drugą cechą, która
charakteryzuje pedagogów, jest chęć poszukiwania odpowiedzi i skutecznych rozwiązań
wszystkich problemów grupy. Cóż, trudno się dziwić, przecież nasza praca to nie
wykładanie wiedzy, a wieczne poszukiwanie rozwiązań wielu problemów. Kiedy
zaczynałam pracę w szkole, wbiłam sobie do głowy jedno słowo: skuteczność. To
ono zmuszało mnie do szukania zawsze skutecznych rozwiązań. Dzisiaj rozmawiałam
z przyjacielem, który pracuje w szkole i potwierdził moje obawy dotyczące braku
jakiejkolwiek skuteczności i wiecznym poszukiwaniu rozwiązań skutecznych
właśnie.
Podjęłam więc ważną decyzję. Po pierwszym września, kiedy
zdarzy mi się konieczność rozwiązania jakiegoś problemu, którego podłożem będą
relacje, komunikacja, akceptacja obowiązujących zasad, nie będę starała się być
skuteczna, postaram się być zgodna ze sobą i systemem wartości, jaki reprezentuję.
Format komunikacyjny, jaki przyjmę wobec moich uczniów będzie następujący:
„Dowiedziałam się, co się stało. Chcę, żebyście wiedzieli, że nie podoba mi się
to, nie jest to również zgodne z zasadami, jakie przyjęliśmy w naszej szkole i
które wszyscy mam nadzieję akceptujemy.
Zdaję sobie sprawę, że nie jestem w stanie zapobiec takim sytuacjom, ale
musicie wiedzieć, że się na nie nie zgadzam i chciałabym, żebyście więcej tak
nie postępowali.”
Siebie zaś postanawiam przekonywać, że nie ma sensu
poszukiwanie zawsze skutecznych rozwiązań. My nauczyciele nie możemy
wszystkiemu zapobiec, wszystkiego przewidzieć, zawsze pomóc uniknąć
konsekwencji. Możemy natomiast wiarygodnie (bez hipokryzji) reprezentować
przyjęty system wartości i jasno go komunikować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz