W przededniu długiego weekendu majowego wszyscy powoli zaczynają już myśleć o ocenach końcowych. Wraz z początkiem maja, rozpocznie się wzmożona fala sprawdzianów i popraw, a co za tym idzie emocji związanych ze szkolnymi sukcesami i niepowodzeniami. Ostatnio jedna z uczennic zadała mi bardzo ważne pytanie: Proszę pani, dlaczego ja nie mogę się tego nauczyć?
Pytanie wydaje się być banalne, jednak nie jest ono wcale takie proste. By na nie odpowiedzieć, warto zajrzeć do notatek ze studiów i materiałów z kilku ostatnich szkoleń poświęconych szeroko rozumianej kognitywistce w praktyce edukacyjnej. Analizując powszechnie znane czynniki sprzyjające zapamiętywaniu, można ustalić, dlaczego nasi uczniowie tak często zapominają.
Kiedy uczeń następnym razem zapyta mnie o przyczyny niepowodzenia, spróbuję wspólnie z nim przejść przez poniższą listę pytań. Dzięki odpowiedziom, jakich mi udzieli, wspólnie będziemy mogli określić, co może poprawić, by następnym razem lepiej pamiętać i rozumieć zadany materiał:
Czy treści, których się uczyłeś są dla ciebie w jakikolwiek sposób ważne? Czy czujesz, że mogą wnieść coś istotnego do twojego życia, przydać ci się na coś?
Czy uważasz, że materiał, którego się uczyłeś był w jakimkolwiek aspekcie niezbędny do przyswojenia?
Czy właściwie wybrałeś to, co należało zapamiętać? Czy umiałeś oddzielić treści zasadnicze od treści pobocznych, uzupełniających?
Czy chciałeś zapamiętać?
Czy podczas nauki towarzyszyły ci apatia i znudzenie, złość, czy uczyłeś się z ochotą i zaciekawieniem?
Czy masz jakieś nawyki, rytuały związane z uczeniem się?
Jak zorganizowałeś i wykorzystałeś czas przeznaczony na naukę do ostatniego sprawdzianu?
Czy udało ci się wykorzystać wiedzę, którą przyswoiłeś w praktyce jeszcze przed sprawdzianem?
Czas poświęcony na przyswajanie nowych informacji, to najlepsza inwestycja, na którą stać każdego. W miarę upływu lat, coraz bardziej brakuje nam najcenniejszego a zarazem niezbędnego zasobu do rozwoju, jakim jest czas wolny. Bardzo chciałabym umieć przekonać moich uczniów, by korzystali z luksusu, jakim jest brak obowiązków poza nauką i możliwie najefektywniej spędzali czas, który przeznaczają na naukę. Warto z nimi o tym rozmawiać, choć na pierwszy rzut oka wydaje się to być syzyfową pracą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz